22.2.19

DCVJ003 Sammy van Ramses Shaffy


Het is na "Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder" wellicht zijn bekendste hit en het nummer waarmee hij in 1966 doorbrak bij het grote publiek.



Zelf hoorde ik het liedje voor het eerst als 10-jarige in de godsdienstles bij zuster Pia. Dat was in Vinkeveen. Ja, want ofschoon ik me na 26 jaar in Zwolle al bijna een echte Blauwvinger voel, liggen mijn roots ergens anders: het Rooms-Katholiek deel van de voormalige turfstekerskolonie in de provincie Utrecht, thans vooral bekend vanwege de Vinkeveense Plassen.

In mijn kindertijd rond 1970 maakte de Katholiek kerk ook in Vinkeveen een progressieve periode door om de leegloop tegen te gaan en die heeft mij grotendeels gevormd. Het kinderkoor en jongerenkoor maakten supermoderne en swingende muziek en daar deed ik van harte lust aan mee. voor zover ik weet vonden de gruwelijke dingen die de laatste jaren over de RK kerk naar buiten komen niet bij ons in het dorp plaats. Ik kan dus hopelijk met een gerust hart melancholisch zijn.

Terug naar Zuster Pia, zij gaf op zeer vooruitstrevende manier godsdienstles. Ze betrok popmuziek en zelfs ruimtevaart bij haar lessen. Zo legde ze uit dat de zeven dagen uit de schepping "symbolisch" waren. Ja, zo leerden we meteen een nieuw woord. In werkelijkheid had God er miljoenen jaren over gedaan, zo wisten we nu en iedere dag stelde een periode voor.

Het liedje Sammy van Ramses Shaffy vond ze één van de mooiste liedjes die er ooit waren gemaakt en dat vooral vanwege die laatste zin, die we goed in onze oren moesten knopen: "kijk omhoog, Sammy, er is één die van je houdt "
Tja en of je dat nu gelooft of niet: het blijft een schitterend lied, ook in het Frans.





extra:

Biografie van Ramses Shaffy

Wikipedia Sammy

Deze Franstalige versie is te vinden op de CD 'Een bloemenkrans en een nachtgewaad' uit de CD-box 'Laat mijn liedjes dan maar zwerven' (Universal 987 344-8) uit 2006




Luister terug vanaf 44:00

Geen opmerkingen: