5.7.19

DCVJ 22 De man met de hamer



Kent u dat? Dat je er pas na 20 jaar of zo achterkomt dat wat jij dacht de originele versie van een liedje was een cover blijkt te zijn? En dat je maar niet kunt wennen aan het idee dat het origineel het origineel is en niet een cover?

Ik had dat met If I had a hammer. Mijn ouders hadden een singletje van Trini Lopez dat ik als kind echt helemaal grijs heb gedraaid en dat ik later mee mocht nemen naar Zwolle. Op de ene kant stond America




waarvan ik pas ontdekte dat het niet van Trini Lopez was, waarna gecovered door de Symfonische Rockband The Nice (om het nog even ingewikkelder te maken)



toen ik de film West Side Story zag, maar toen was ik ook in één keer om....



En op de andere kant de voor mij toen enig echte versie van If I had a hammer:



Maar het was helemaal niet van Trini Lopez, hoewel hij met dat singletje en zijn Debuut-LP live at PJ's wel een hele grote hit had in wel 25 landen, waaronder dus Nederland. In 1963 hadden we nog wel geen top 40, maar het had veel succes bij het programma Tijd voor Teenagers.

Nog wat meer informatie van wikipedia:
If I had a hammer (The Hammer Song) is een politiek progressief lied dat in 1949 geschreven werd door Pete Seeger en Lee Hays ter ondersteuning van de Amerikaanse Progressive Party. De auteurs maakten de eerste opname met hun groep The Weavers.



Het lied werd in de jaren 60 veel gezongen in progressieve kringen en in de Amerikaanse beweging tegen de Vietnamoorlog. Het is dan ook door veel mensen gecoverd. Zelfs door Mr. Spock uit Star Trek, met een slot dat heel goed gepast zou hebben aan het einde van Donald Trump's speech op Independence Day afgelopen week:




Jullie hebben hem al eerder in dit rubriekje gehoord en het zal zeker niet de laatste keer zijn, zijn oeuvre van hertalingen blijft maar groeien en groeien. Zelf de Mattheus Passie was niet veilig voor zijn drang tot ontsluiting van het werlderfgoed voor ons kaaskoppen. Ik heb het natuurlijk over Jan Rot, van zijn 19e CD getiteld Kampvuur, het lied "Man met de hamer"




Geen opmerkingen: