15.3.19

DCVJ 006 - These boots are made for walking



Vorige week vroeg Martin mij of ik iets met 'stemmen' wilde doen. Ik begreep hem eerst niet. Liedjes hebben toch meestal stemmen? Of bedoelde liedjes die over 'de stem' gaan? Of over "stemmen horen" waar sommige mensen last van schijnen te hebben? Nee, de verkiezingen, lichtte hij toe. Volgende week staat Studio Stadkamer helemaal in het teken van de provinciale verkiezingen.
Ach natuurlijk, nu begreep ik het: stemmen in de zin van je stem uitbrengen op een politieke partij en een politicus. Ja, als programmamaker wil je dat de boel klopt, dat er verbanden zijn, mooie overgangen, bruggetjes, zodat de cirkel weer ROND is.



Maar ja, Wij van Vreemde geluiden proberen de cirkel altijd VIERKANT te krijgen.
Ja, want ik bleef maar over die stemmen nadenken: in het engels zijn dat VOICES, zoals in VOICE of Holland. Wie werd er ook alweer THE Voice genoemd. Frank Sinatra toch? Had hij niet een leuk liedje gezongen dat wellicht in het thema verkiezingen pastte en waar een rare cover-versie van bestond, of had hij zelf een leuke cover gezongen die toepasselijk was:
Zoiets als deze Gershwin klassieker misschien?



Mmmm... nee, da's de pessimistisch. Plenty of nothing... alsof het in de Provincie nergens over gaat, alsof politici helemaal niets te doen hebben, of dat hun boodschap helemaal NIETS voorstelt. Nee, daarvoor neem ik het stemrecht te serieus. Wij worden geregeerd door mensen die ons vertegenwoordigen. We kiezen zelf wie de boel voor ons goed in de gaten houdt, iemand die namens ONS uitkijkt. Ja, someone to watch over me



Aaaah, wat een moi lied toch, maar daar kon ik helemaal geen rare cover van vinden en al helemáál niet die het fraaier uitvoert dan Frank.
Maar wacht even... hij had toch ook nog een dochter Nancy, die bekend is geworden met liedje These boots are made for walking. Dàt is heel veel gecoverd en laarzen die helemaal over je heen lopen, oftewel marcheren tja... dàt heeft wel een link naar de politiek: of het nu de laarzen van de vluchtelingen zijn, van de neo-nazies of de klimaatspijbelaars, dat kan dan gewoon in het midden blijven. Hoe ging dat liedje ook alweer?



En die "vreemde" cover had ik ook al snel gevonden: de volgende laarzen komen helemaal uit India. Trouwens, ik noemde net terloops de neo-nazi's maar wist u dat de Swastika, het hakenkruis lang geleden in India het symbool van de eeuwige wederkeer of wedergeboorte was. Over vierkante cirkels gesproken:




Geen opmerkingen: