29.3.19

DCVJ 008 Bohemian Rhapsody



Soms zijn er zoveel covers van een bepaald liedje dat het moeilijk is om voor deze rubriek een keuze te maken.
Yesterday van the Beatles, Yellow Submarine van The Beatles, Space Oddity van David Bowie, Dancing Queen van Abba EN een lied dat ik al verschillende keren in dit programma voorbij heb horen komen: Bohemian Rhapsody van Queen.



Zelf heb ik het liedje IETS te vaak gehoord. Maar er zijn een heleboel mensen die er anders over denken. Men heeft zelfs gemeend er een film over te moeten maken. Ik weet dat ik enkele mensen hier tegen de haren instrijk, maar dat is aan mij niet besteed.
Dat zelfs Brian May het liedje af en toe de keel uithangt bewees het TV-programma Eenvandaag een jaar of tien geleden, toen ze hem NA een concert een langdradige video lieten zien waarin Opera-zanger Ernst Daniel Smith Bohemian Rhapsody aan een zogenaamd professionele analyse onderwierp. Of deze analyse klopte, wilde men weten. "Neem mij niet kwalijk, maar ik hier ga ik niet naar kijken, ik ben moe en ik wil naar huis" was zijn reactie na een minuut of anderhalf.
Een beetje muzikant snapte zijn reactie. Je moet na een concert niet je mening moeten geven over een de analyse van een kapotgespeeld nummer door een jouw onbekende malloot

Veel handiger pakte de band Bad News het aan: Brian May produceerde hun punkparodie op het nummer en ze kregen hem zelfs zo ver om zijn eigen gitaarsolo te verkrachten. Ja, wat u hier hoort is Brian May zelf. Volgens mij genoot hij er van:
1 Bad News gitaar solo



Ik denk dus dat Brian May het niet erg vindt als ik u ook nog een klein stukje van de Star Trek Parodie laat horen. Dit is gemaakt door de tja, hoe noem je zo iemand 'internet en youtube personality' en stem-imitator Kevin Barbare. Hij nam veelvoorkomende quotes van de oorspronkelijke Science Fition serie uit de jaren zestig als uitgangspunt voor deze parodie

2. Kevin Barare - Star Trek Rhapsody



Tja, en toen dacht de échte Captain Kirk, acteur William Shattner. Dan kan ik niet achterblijven. Na Lucy in The Sky with diamonds en Mister Tambourine Man, ga ìk dit liedje ook eens zingen.
Alleen, William Shattner kàn niet zingen, maar dat probeert hij ook niet. Hij heeft een geheel eigen dramatische wijze van het interpreteren van bekende liedjes . Dus bij hem klinkt het beroemdste liedje van Queen zo:

3. William Shattner - Bohemian Rhapsody



En dan wil ik u nog een klein stukje laten horen van de track die ik eigenlijk van plan was helemaal te draaien, maar op het laatste moment besloot ik dat ik dat onze technicus Rob niet aan kon doen. Het betreft hier een Dictionaraoke-versie. Dit is een genre dat rond 2002 enige tijd trending was. De term bestaat uit twee woorden Dictionary (woordenboek) en Karaoke.
Wat werd gedaan was de karaoke-versie van liedjes niet voorzien van eigen zang, maar met woord geluidsbestanden van online woordenboeken. U weet wel, als je een woord opzoekt, kun je ook meestal op een knopje drukken om te horen hoe het moet worden uitgesproken. Nou dus dat. Op de site van Stark Effect verschenen veel bekende liedjes en in het geval van Bohemian Rhapsody klonk dat dus zo:

4. Stark Effect - Bohemian Rhapsody Dictionaraoke

Mijn uiteindelijke keuze is gevallen op Alfred Matthew Yankovic, beter bekend als Weird Al, een beroemd Amerikaanse muzikant
Al staat vooral bekend om zijn parodieën op bekende top 40-hits, hoewel deze slechts ongeveer de helft van zijn werk is. De andere helft wordt gevormd door liederen waarvan zowel de teksten als de muziek zelf geschreven zijn, doch vaak 'geïnspireerd' op de muziek van anderen: zogeheten stijl-parodieën.
Hij heeft inmiddels meer dan 150 nummers opgenomen, en meer dan 1000 live-voorstellingen gegeven. Vorig jaar kreeg hij een ster op de Hollywood Walk of Fame. Vanwege zijn bekendheid als artiest heeft hij ook al meerdere gastrollen gehad in films en televisieseries.
Bedenk bij het luisteren dat hij àlles zelf heeft ingespeeld en gezongen. IK vind het heel knap. Hier volgt zijn Bohemian Polka:



Geen opmerkingen: