5.4.19

DCVJ009 - Goldfinger



Vandaag neem ik u mee naar de film. of althans Petra Haden neemt nu mee naar de film, want ik ga een track spelen van haar CD Petra Haden goes to the movies. Welke film wordt het dan, is dan de eerste vraag? Het is de James Bond klassieker Goldfinger. En ik denk dat velen van jullie bij het horen van die titel meteen het liedje in hun hoofd horen:



Het nummer werd gecomponeerd door John Barry met teksten van Leslie Bricusse en Anthony Newley. De uitvoerende van het nummer werd Shirley Bassey, de zangeres die later nog tweemaal een James Bond-nummer opnam (Diamonds Are Forever en Moonraker).

De cover-versie die ik heb uitgekozen is van Petra Haden , een in 1971 geboren zangeres, violiste uit een bekende Amerikaanse muzikantenfamilie. Haar vader is de beroemde Jazz bassist Charlie Haden, haar broer is Josh Haden, zanger-bassist van de groep Spain en ze heeft ook nog twee klassiek geschoolde drieling-zusjes die ook ieder in popgroepen actief zijn en met wie zij tesamen de "Haden-triplets" vormen.

Het meest opmerkelijke werk van Petra vormen in mijn ogen haar a cappella albums. Zo debuteerde ze in 1996 met  Imaginaryland, met daarop voornamelijk eigen composities. In 2006 bracht ze een complete a cappella versie uit van het klassieke album The Who's Sell Out. Zij had dit thuis opgenomen op een 8-sporen recorder die ze van vriend Mike Watt had gekregen. Gesteund door het Durfee-fonds ging ze met een 10-koppig vrouwen met deze arrangementen op tour.

Dit is echt maar een kleine greep uit de opmerkelijke projecten die zij heeft gedaan en niet alleen maar a cappella muziek. Ook zit zij niet aan een bepaalde popmuziek-stijl vast. Wie meer wil weten verwijs ik naar de wikipedia-pagina 

In 2013 verraste zij de wereld dus wederom met een a cappella album met Petra Haden Goes to the movies




Geen opmerkingen: